کد مطلب:211292 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:102

امام جعفرصادق و علم و دانش
گفته شد كه امامین صادقین علیهماالسلام در علم، قدرت و نیروی شگفت آمیزی نشان دادند به طوری كه در ائمه ما پس از امیرالمؤمنین شاه ولایت در ظهور و بروز علمی هیچ یك به سطح معارف این دو امام نشر معارف نكردند یعنی موانع سبب كتمان و عدم توسعه تعلیم و تربیت عصر آنها می شد.

علم و دانش هم یك موهبتی است الهی و نوری است كه در قلوب صافیه و نفوس زكیه تابش می كند و این بارقه آسمانی به هر دلی تابید او را بیدار و مباهی و مفتخر می سازد و ناگزیر است كه علم خود را اعلام كند و چون آب در كاسه لبریز می گردد و همه را سیراب می كند و اكنون آراء كسانی كه این امام را به علم و دانش معرفی كرده اند نقل می كنیم.

حافظ عبدالعزیز ابن الاخضر الجنابذی «گنابادی» می نویسد:

سمعت جعفر بن محمد یقول سلونی قبل ان تفقدونی فانه لا یحدثكم احد بعدی بمثل حدیثی [1] .

ای مردم هر چه می خواهید از من بپرسید قبل از آنكه مرا نبینید و بدانید كه احدی پس از من این اخبار علمی را برای شما نخواهد گفت.

نگارنده گوید: این همان ندای علوی بود كه البته جز از حنجره صادق آل محمد نباید صادر شود زیرا به خوبی از عهده ی این دعوی برآمد.

ابن حجر می نویسد: نقل الناس من العلوم ما سارت به الركبان و انتشر صیته فی جمیع البلدان [2] .

مردم آنقدر از علوم زلال او فراگرفتند كه با مسافرین اطراف و اكناف صیت شهرت علمی او در تمام بلدان و كشورهای اسلامی طنین انداز گردید.

ابن شهرآشوب می نویسد: نقل عنه من العلوم مالم ینقل عن احد آنقدر علم و دانش از او به تنهائی نقل شد كه تاكنون از احدی این همه علم و فنون نقل نشده است.

نوح بن دراج گوید: نوح بن دراج به ابن ابی لیلی گفت كسی را می شناسی كه از دیگری نقل قول علمی و حكم و فتوی دهد گفت جز یك نفر نمی شناسم كه همه از او نقل قول می كنند پرسید كیست؟ پاسخ داد جعفر بن محمد است كه هر كه را می بینم و می شنوم از او نقل مطالب و حكمی شرعی می نماید.



[ صفحه 97]



شیخ مفید می نویسد: هیچ كس مانند جعفر بن محمد سر زبانهای علما نیست همه خلق از او نقل حدیث می كنند و آثار علمی در اذهان و افكار عمومی چون آفتاب فروزان است و اصحاب حدیث نام كسانی را كه از او نقل و روایت كرده اند جمع نموده به چهار هزار نفر رسیده اند - و ابن عقده در رجال خود چهار هزار نفر ثقات را نام برده كه مسلم است چند برابر غیر ثقات بوده اند. [3] .


[1] معالم العترة الطاهره به نقل الامام الصادق رمضان لاوند ص 48.

[2] الصواعق المحرقه.

[3] ارشاد مفيد.